Kao što je pohvala neophodna za građenje bilo kog odnosa, tako je i izvinjenje i traženje oproštaja neophodno za očuvanje i dalji razvoj.
Izvinjenje, kao i pohvala, se ne podrazumevaju.
Izvinjenje mora biti jasno verbalizovano, direktno i konkretno, bez ironije i sarkazma, opravdavanja i izgovora.
Nažalost, mnogi ljudi su učeni ili su izabrali da se izvinjavaju na načine koje treba čitati između redova (iniciranje seksualnog odnosa, poklon, promena u ponašanju u smislu većeg poklanjanja pažnje…), ali se često to pokaže kao nedovoljno.
Mala pravila za izvinjenje u bilo kom odnosu (brak, veza, prijateljstvo, posao)
Ne izvinjavajte se za nečija osećanja:
„Žao mi je što si besan“
To nije izvinjenje, to je ili pasivno ponašanje ili skretanje pažnje sa povoda za emocionalnu reakciju. Svaka osoba je sama odgovorna za svoja osećanja, za svoj bes, povređenost, stid, anksioznost ili krivicu. Naša odgovornost može biti stvaranje konteksta da se osoba tako oseća. Primer: optuživanje „Ti nikada ništa ne uradiš kako treba. Glupa si“ je stvaranje situacije u kojoj optužena osoba može osećati bes, povređenost, stid, anksioznost ili krivicu. Izvinjavanje za nečije osećanje je skretanje pažnje sa našeg dela odgovornosti.
Izvinite se za sopstvena ponašanja i postupke:
„Žao mi je što sam vikao“ je izvinjenje koje se odnosi na konkretno loše ponašanje. Time se preuzima odgovornost za loš, povređujući postupak prema drugoj strani.
„Žao mi je zbog bilo čega što ti se u mom ponašanju nije dopalo“ je nejasno i nekonkretno i prebacuje odgovornost na drugu osobu.
Bez izgovora i opravdanja
„Žao mi je što sam planuo, ali stvarno si me iznervirala“ znači da vam zapravo nije žao. U izvinjenju je opravdavanje sopstvenog lošeg ponašanja višak. ALI ne sme da bude sastavni deo iskrenog izvinjenja.
Zatražite oproštaj pošto se izvinite
„Žao mi je/Izvini“ je samo izjava i ne zahteva odgovor ili reakciju druge strane. „Da li možeš da mi oprostiš?“ je gest pokornosti kojim ponovo uspostavljate vezu sa vama značajnom osobom. Kada postavite to pitanje, sačekajte. Saslušajte. Budite spremni i na odgovor „Nisam još uvek spreman na to“ Kada zgrešite ne zahtevajte oproštaj, već budite zahvalni kada ga dobijete.
Ne očekujte izvinjenje druge strane
Desila se svađa. Bili ste oboje vrlo neprijatni i neprijateljski nastrojeni jedno prema drugom. Odlučili ste da skupite hrabrost i izvinite se prvi. Ne izvinjavajte se očekujući uzajamno izvinjenje. Držite se pravila da pošto ste nešto zgrešili, treba da snosite posledice za to i preuzmete odgovornost za sopstvena loša ponašanja. I tu se zaustavite.
Potrudite se da popravite situaciju
Kada već prođete kroz težak proces izvinjavanja „Žao mi je. Da li možeš da mi oprostiš?“, bilo bi mudro da napravite i sledeći korak, i pitate „Da li mogu išta da učinim da popravim stvar?“
Izvor: staymarried
0 komentara