loader image

Kako rešiti konflikte?

dec 17, 2020 | O životu | 0 Komentara

Ljudi se u konfliktu različito ponašaju. Postoji pet tipova ponašanja u konfliktu:

  1. Popuštanje

Za popuštanje je karakterističan pasivni komunikacijski stil:

  1. Izbegavanje rasprave
  2. Osoba ćuti ili puno priča, a malo toga kaže
  3. Ne izražava svoje mišljenje
  4. Često se izvinjava
  5. Govori tiho
  6. Izbegava kontakt očima
  7. Smeši se i klima glavom

Pasivni stil komunikacije podrazumeva malu brigu za sebe i svoje interese, a veliku brigu za interese i potrebe drugoga. Česta je predrasuda da osobe koje popuštaju moraju izgledati prestravljeno ili bar uplašeno. Naprotiv, neke od njih mogu biti i vrlo glasne u negodovanju što se od njih po ko zna koji put zahteva da rade nešto što ne žele. Ali problem je što ne istraju u svom zauzimanju za sebe, već veoma brzo popuste pred zahtevima drugih. Tada pričamo o pretnjama u prazno.

Osobe koje su sklone popuštanju smanjuju svoje zahteve zarad očuvanja dobrih odnosa sa drugima.

 

Za ovaj stil je karakteristično PODREĐIVANJE ili SAMOŽRTVOVANJE.

Samožrtvovanje je motivisano osećanjem krivice. Naime, osobe ne mogu da postave granice prema željama i potrebama drugih ljudi jer osećaju jaku krivicu. „Meni je njega žao“ je često ponavljala jedna moja klijentkinja pričajući zašto stalno popušta svom partneru, često na svoju veliku štetu.

Podređivanje je motivisano strahom od odbacivanja: osoba ne može da kaže NE, jer se plaši da je ljudi neće voleti, da će je odbaciti i da će izgubiti njihovu naklonost.

Zašto popuštamo drugim ljudima:

  • Ne pravimo razliku izmedju asertivnosti i agresivnosti s jedne, i pasivnosti i ljubaznosti s druge strane
  • Plašimo se da pokažemo emocije („biću slab“)
  • Pogrešno smo učeni
  • Plašimo se reakcije na asertivnost (kazne, neprihvatanja, kritike)
  • Plašimo se narušavanja slike o sebi (dobra osoba, pravi prijatelj, ja sam fin, ja se ne zameram)
  • Mislimo da spasavamo drugu osobu
  • Nećemo da se osećamo loše!

 

  1. Dominacija

Dominaciju karakteriše nadmetanje, kompetetivno ponašanje i rigidnost u mišljenju.  Kod ovih osoba uvek dominira sopstveni interes.  Pokazuju visok stepen brige za sebe, svoje potrebe i želje, a nizak interes za druge. Dominantna osoba teži da zadovolji svoje interese zanemarujući potrebe drugih i uvek teži da pobedi u konfliktu.

Životna pozicija iz koje nastupa je Ja sam vredan, Ti nisi vredan.

 

  1. Povlačenje

Ovaj stil karakteriše nizak stepen interesovanja i za sebe i za druge.

Osoba koja je sklona povlačenju po pravilu se ne upušta u konflikte ili pokazuje potpunu neaktivnost u samoj konfliktnoj situaciji. Biranjem ovakve pozicije problem se ne rešava, već pogoršava, jer osoba ne uspeva da zadovolji svoje interese, ali i druga strana ostaje uskraćena za pozitivan ishod (za razliku od popuštanja).

Životna pozicija je Ja ne vredim, Ti ne vrediš.

 

  1. Kooperativnost

Ovaj stil rešavanja konflikata odlikuje se velikom brigom za sopstvene interese, ali se vodi računa i o potrebama druge strane. Podrazumeva otvorenost prema drugoj osobi, ali i otvorenost za nove ideje, kreativna rešenja, razmenu informacija, istraživanje razlika i traganje za obostrano prihvatljivim rešenjima. Ovaj ishod može dovesti do veoma kreativnih rešenja.

Životna pozicija je: Ja sam vredan, Ti si vredan.

Suština ovog pristupa je promena pogleda na samu suštinu konflikta kao na borbu u kojoj mora neko da pobedi. Kooperativne, asertivne osobe su tragači za novim kreativnim rešenjima i idejama, tako da konfliktna situacija postaje stvaralačka.

Da bismo ostvarili ovaj pristup u rešavanju konflikta potrebno je da obe strane ulože određen napor, a često nas i bolno iskustvo navede da zastanemo nad situacijom i preispitamo naše rigidne stavove o konfliktnoj situaciji. Takođe, potrebno je da uvidimo da nismo sami u konfliktu i da nisu samo naši interesi ti koji se sa punim pravom trebaju zadovoljiti.

Zapitajmo se: šta mogu da uradim da bih dobio/la ono što želim, a da istovremeno sačuvam dobar odnos sa drugom osobom?

 

 

  1. Kompromis

Ovaj stil  podrazumeva polovičnu brigu za sebe i druge, gde obe strane nešto daju i obe nešto gube, kako bi došlo da uzajamnog rešenja. Ovaj pristup je dobar ukoliko je situacija takva da su interesi obe strane isključivi. Životna pozicija je: Ja sam vredan, Ti si vredan.

 

U interpersonalnim odnosima kada smo suočeni sa konfliktima, često zaboravljamo da uzmemo u obzir perspektivu druge osobe i ostajemo fokusirani samo na ono što mi želimo ili osećamo. Da bismo konstruktivnije rešavali konflikte i uopšte bili u stanju da asertivno nastupimo, važno je uzeti u obzir i način na koji druga osoba gleda situaciju.

 

 

Kako doći do željenog ishoda?

  1. Aktivno slušati drugu stranu i promišljati o njenim stavovima

Strategije za govornika:

– Govorite pažljivo (birajte reči)
– Postavljajte smislena pitanja (na koje se može dati odgovor)
– Ne govorite previše (monolog zamara i iritira)
– Prihvatite tišinu (tišina je prijatelj komunikacije)
– Izbegavajte unakrsno ispitivanje

Strategije za slušaoca:

– Slušajte pažljivo
– Ne prekidajte
– Razjasnite ono što ste čuli
– Prokomentarišite ono što ste čuli
– Rezimirajte izrečeno

 

  1. Prihvatiti drugog u njegovom pravu da ima različite interese i potrebe
    Uvek postoji više nego JEDAN ispravan način da se sagleda jedna situacija i više nego JEDNO ispravno razmišljanje o situaciji: Ja sam u pravu i druga osoba je u pravu!

Dve stvari (činjenice) koje se čine ili jesu potpuno suprotne mogu obe biti TAČNE.

  1. Jasno definisanje interesa (želja) obe strane.
  2. Navesti moguća rešenja (prepoznati brojne mogućnosti rešavanja).

 

Literatura:

  1. Asertivnost. Milana Alinčić
  2. Asertivnost. Mia Popić

Autor: Katarina Višić

Psihoterapeut

0 komentara

Prosledi komentar

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Neophodna polja su označena *

Povezani članci

Poremećaj prilagođavanja

Poremećaj prilagođavanja

Tokom života, svi se suočavamo sa različitim stresnim životnim događajima ili promenama, kao što su problemi na poslu, promena posla, preseljenje, raskid veze ili razvod, finansijske teškoće,...